Главная | Регистрация | Вход | RSSСреда, 16.10.2024, 10:30

Добро пожаловать на сайт общеобразовательной школы №21!

Меню сайта
Категории раздела
Сайты учителей
Статистика

Онлайн всего: 9
Гостей: 9
Пользователей: 0
Форма входа

Мій досвід

МІЙ ДОСВІД

Тема: «Створення сприятливих психолого-педагогічних умов для розвитку творчих здібностей учнів на уроках предметів художньо-естетичного циклу»

Відомості про носія досвіду, період роботи над темою досвіду.

Романченко Ірина Миколаївна – вчитель ЗОШ №21 м. Маріуполь. У виховному закладі викладаю предмети художньо-естетичного циклу, а саме:

Робота над темою досвіду продовжую 2 роки.

 

Обґрунтування актуальності досвіду, його практична значимість.

                   У всі часи держава приділяла особову увагу системі освіти, яка в різних соціально-економічних і соціокультурних умовах виконує формування особистості. Найперше завдання освітньої політики на сучасному етапі – це досягнення сучасної якості освіти, її відповідність актуальним і перспективним потребам особи, суспільства й держави. Враховуючи регіональні освітні завдання, а саме національно-патріотичне виховання, відбувається відродження українського народу, гуманізації та гуманітаризації реформованої освіти, росту національної самосвідомості.

В підґрунті сучасної школи лежить гуманістична парадигма, яка передбачає створення такої педагогічної системи, в якій кінцевою метою стає розвиток індивідуальності дитини як особистості.

Кожна особистість має потенціал здібностей, тому  завдання сучасного вчителя розвивати ці здібності та управляти процесом їх розвитку.

              Практична значимість досвіду полягає у створенні сприятливих психолого-педагогічних умов в організації навчально-виховного процесу з дисциплін «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», «Мистецтво» та «Художня культура» в ракурсі вирішення оновлених педагогічних завдань державного стандарту.

               Зважаючи на регіональні особливості національно-культурного розвитку учнів, в педагогічній діяльності існують деякі протиріччя. Запропонований досвід допомагає ліквідувати ці суперечності методом бесід, враховуючи психологічний, особовий стан дитини. Ще одним типовим недоліком в педагогічній діяльності є сучасні технології, які розповсюджуються серед учнів і не допомагають, а заважають учбовому процесу. Ще декілька років тому існував лозунг сучасного суспільства: «Людина, яка володіє інформацією, володіє світом», сьогодні цей лозунг змінився на інший -  «Людина, яка володіє технологіями, володіє світом». Отож, задача сучасного педагога стати «володарем технологій».  

Використовуючи досвід, на уроках «Музичного мистецтва», з дозволу вчителя, учні користуються новітніми технологіями (планшетами, смартфонами, ноутбуками), які допомагають подолати труднощі із підручниками (в pdf  форматі), наочними матеріалами (портрети композиторів, картини, в форматі jpeg), фонохрестоматіями (в форматі mp3), навчально-виховними відеороликами (формат mp4, AVI та ін.).

               Дуже важливим є встановлення контролю над процесом використання новітніх технологій, бо інтернет-простори – це великий світ не фільтрованої інформації. Сучасний вчитель повинен стати «фільтром» для своїх учнів, «флюгером», який дасть вірний напрям.

Формулювання авторського підходу.

                Теоретичною й методологічною базою мого практичного досвіду є роботи фахівців різних сфер. Формування компетенцій, спрямованих на визначення способів діяльності,  визначається в роботах І.Г.Єрмакова. Аксіологічний, діяльностний та особистісний підходи описуються у працях: А.Арнольдова, Е.Баллера, М.Бахтіна, В.Біблера,  І.Зязюна, С.Іконникова, Л.Кагана, М.Колесова,  О.Лосєва, Е.Маркаряна, В.Межуєва,  Е.Соколова. Перспективність та педагогічна діяльність життєвого розвитку учнів  висвітлено  С.М.Шевцовим.

                   На сьогодні у психолого-педагогічній науці   розроблено чимало різноманітних концепцій особистісно-зорієнтованої освіти дитини. Особистісно-орієнтований підхід, спрямований на підтримку індивідуальності дитини відображається у роботах: І.Беха, Є.Бондаревської, І.Кона,  А.Мудрика, А.Петровського, В. Сєрикова, І.Якиманської та  ін.. Про діяльністний підхід, що передбачає включення учнів у різні види діяльності  у своїх роботах пишуть І. Зимня та Д.Леонтьєв.

                Створення сприятливих психолого-педагогічних умов на уроці вимагають особливої методики й технології, я практикую індивідуальний підхід. Індивідуальний підхід є диференціацією навчання, відповідно до якої до кожного учня пропонується підходити індивідуально, диференціюючи навчальний  матеріал за ступенем складності, спрямованості чи іншими параметрами.  Саме у мистецькій діяльності відбувається процес художньо-естетичного осмислення дійсності, проникнення в сферу ціннісних категорій та відтворення гармонійного співіснування в системі «людина -  суспільство  - Всесвіт».

Провідна ідеєя досвіду

                 Провідною ідеєю досвіду є донесення учням учбового матеріалу, таким чином, щоб дитина йдучи з уроку була естетично та духовно збагачена новими знаннями. Змістом навчально-виховної роботи є: організація свят та знайомство з різними видами мистецтва.

                За ознайомленням із різними музичними твороми, образотворчого мистецтва та переглядом відеоматеріалу, стоїть головна мета: навчити розуміти та цінувати витвіри мистецтва; розвити естетичні смаки учнів; виховати повагу до творчості митців.

                Виконуючи пісню, передаючи її зміст, учні виявляють своє ставлення до того, про що вони співають, а це поглиблює думки та почуття, які викликаються піснею. Спільний спів організовує учнів, сприяє вмінню дружно, узгодженно працювати.

Завдання які повстають перед учнями :

*    прослуховування фонохрестоматій, які завжди відображають основну тему уроку;

*    знайомство з творами образотворчого мистецтва;

*    перегляд тематичних фільмів, мультфільмів або відеороликів;

*    виконання пісень, поспівок тощо;

*     аналіз (саме вміння учнів аналізувати (відокремлювати своє «Я») для мене, як педагога, є одним із головних факторів виховання).

                  Коли перед класом стоїть завдання вирішити чи підходить прослуханий музичний твір до обраного твору образотворчого мистецтва (чи то картина, або скульптура),  я використовую інтерактивну технологію,  метод «вибори». Проводиться голосування «за» чи «проти» (учні підіймають руку), клас поділяється на 2 групи. Завдання: від кожної групи вийти по кандидату і обґрунтовано відстояти своє "Я". Знов проводяться вибори для визначення кількості осіб, які змінили свою думку. Оголошуються результати. Найкращим оратором визначається той, хто має більше «перебіжчиків».

В своїй практиці я використовую такі методи навчання:

  1. Словесні (розповідь, лекція, бесіда, семинар);
  2. Наочні (ілюстрація, демонстрація, віртуальна-екскурсія);
  3. Практичні (творчі роботи).

 Форми реалізації цих методів залежить від матеріалу поданого уроку. Якщо тема уроку вже знайома вихованцям, то звичайно це буде бесіда.Учні зрадістю показують свої знання та вміння однокласникам, ось і демонстрація

Технологія досвіду

На сьогоднішній день існують багато сучасних технологій, до яких належать педагогічні технології навчання та виховання.  Моєму досвіду притаманні технології естетичного та морального виховання і технології традиційного, ігрового, розвиваючого, дистанційного та комбінованого навчання.

            У навчально- виховному процесі я працюю над створенням сприятливих психолого-педагогічних умов, в яких кожен учень є індивідуальністю.  Саме тому я використовую індивідуально-особистісний підхід , у якому є необхідність врахування не лише інди­відуальності учня, а й усієї системи стосунків особистості з оточен­ням; оцінювання  впливу цих стосунків на психіку дитини та її індиві­дуальні можливості. При реалізації цього метода відбувається вивчення досягнутого рівня розвитку особистості та  індивідуалізація процесу навчання. Існують учні, які займаються у позашкільних художньо-естетичних закладах (музичні школи, образотворчі студії тощо) давати однакову оцінку за пророблену на уроці роботу є не правельним. У кожної дитини є свій рівень творчих здібностей, тому і завдання повинні бути варіативні, які розкриють потенціал дитини. Аналізуючи музичний твір учні, які не займаються у музикою додатково, відповідають на загальні питання («Який характер музики?», «Як звучить музика гучно чи тихо?»), а діти більш свідомі і цій галузі можуть відповідати на такі питання: «В якій формі написан музичний твір?», «Які динамічні прийоми використовує композитор?» та ін.

             Важливу роль відіграє дидактичний підхід, який дозволяє створити таку навчальну ситуацію, яка б максимально навантажувала провідну здібність конкретної дитини. Наприклад, на уроках музичного мистецтва у 7 класі, в хлопців відбувається мутація голосу. Заспівати пісню вони не взмозі, тоді їм пропонується творче завдання – прочитати текст у стилі реп. Таким чином, учні знайомляться з музичним твором, слухаючи оригінал (аналізують)  та переробляють (творча робота) твір.

Висновок

Робота у школі дуже цікава і важка, досвід, який накопичується роками стає невід’ємною частиною педагога. Лозунг кожного вчителя, з яким він живе все своє життя – «Вчитель вічний учень!»

Описуючи свій досвід, хочеться зазначити, що кожен урок в моєї практиці – це свято для учнів. На уроках з предметів художньо-естетичного циклу учні відпочивають від навантаження точних наук і працюють використовуючи свої творчі здібності.

Моя мета зростити морально здорових, естетично вихованних та духовно збагачених митців мого народу, дати їм підґрунтя для подальшої творчої діяльності. 

 

Поиск
Календарь
«  Октябрь 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбВс
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Архив записей
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • Copyright MyCorp © 2024
    Бесплатный хостинг uCoz